Развитието на децата в предучилищна възраст е изключително интензивно и динамично – настъпват важни физически, физиологически, психически и интелектуални промени. Периодът на предучилищно образование е считан за ключов за развитието на умения и знания, от които децата се нуждаят, за да се представят адекватно на по-късните етапи от училищното образование. В тази възраст от децата се очаква да развият способности, които поставят основите за придобиване на умения за четене и математика, както и да подобрят и развият умения за адаптивно поведение, което ще им позволи да се впишат успешно в училищната среда. Училищната готовност включва в себе си както готовността на децата за учене, така и готовността им за адаптация в училищната среда.
Счита се, че предпоставките за готовност на децата за започване на училище включват физическо и сензорно-моторно развитие; социално-емоционално развитие; езиково развитие; подход на детето към ученето; общи знания и познавателни умения, включително ранна грамотност и математически умения. Все повече специалисти в областта на науката за детското развитие, невробиологията и образованието в ранна детска възраст потвърждават, че ученето и развитието на мозъка са наистина взаимосвързани и че това, което се случва в ранните етапи на развитието, има трайни и важни последици в бъдеще.
Оценка на училищната готовност се извършва посредством стандартизирани психологически тестове. Тяхната цел е да открият потенциални проблеми и трудности, с които се сблъскват децата в предучилищна възраст, и да служат за ориентир в коя област на развитието детето демонстрира затруднения изостава спрямо средното ниво на развитие за конкретната възрастова група.
Има няколко често използвани теста за училищна готовност в България, сред които се открояват следните: Тест за училищна готовност на Пламен Калчев (ТУГ), Гьопингенски тест за готовност за обучение, Тест за диагностика на готовността на децата за училище на Георги Бижков. При избора на конкретен тест трябва да се вземе предвид кои точно компоненти на училищната готовност се изследват посредством него, доколко е приложим в конкретната ситуация и доколко служи на целите на изследването.
При теста на Пламен Калчев се оценяват когнитивните аспекти на готовността като предпоставка за предстоящото постъпване и обучение в училище и той включва следните 5 субтеста: „зрителна дискриминация“, „начални езикови умения“, „зрително-моторна интеграция“, „начални математически умения“ и „кодиране“. Готовността за училище при този тест се разглежда като „йерархия от специфични знания и умения, необходими за успешното обучение в училище“.
Оценката за нивото на готовност за учене на дадено дете е маркер както за неговото когнитивно развитие, така може да послужи и за откриване на обучителни трудности или забавяния в развитието му. Ранната интервенция на затруднения в обучението е ключова и важна предпоставка за по-нататъшното развитие на детето в много аспекти: социално, емоциаонално, когнитивно и психологическо развитие. Препоръчва се подобна диагностика да се направи няколко месеца преди постъпване в училище, за да има достатъчно време за своевременна подкрепа и работа в конкретните области, в които детето среща затруднения.
Ако имате нужда от консултация или диагностика за училищната готовност на Вашето дете, не се колебайте да се свържете с нас.